Cosmetica verpakkingen zijn vaak gemaakt van kunststoffen of glas. Het ligt er erg aan wat voor uitstraling het product moet hebben wat voor soort verpakking er wordt gebruikt. Een goede verpakking van cosmetica zorgt ervoor dat het product goed wordt beschermd, dat het product veilig getransporteerd kan worden en dat het product in een goede staat bij de consument aankomt. Op deze verpakkingen staat belangrijke informatie van wat het product is en wat voor ingrediënten erin zitten. De verpakking van een product is een belangrijk onderdeel van de productbeleving en de kwaliteitsuitstraling.
De verschillende soorten cosmetica verpakkingen
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen 3 soorten verpakkingen voor cosmetica: de primaire verpakking, de secundaire verpakking en de tertiaire verpakking. Hieronder lees je wat deze 3 soorten allemaal inhouden.
Een primaire verpakking
De primaire verpakking is de verpakking die je gelijk ziet vanaf de buitenkant. De consument ziet dit direct en maakt op basis hiervan een beeld in zijn of haar hoofd van de uitstraling van het product en of het er kwalitatief goed uit ziet. Deze verpakking hoeft niet in direct contact te staan met het product dat er in zit, maar is wel het eerste wat zichtbaar is voor de klant.
Een secundaire verpakking
De secundaire verpakking zie je veel voorkomen bij promotie pakketten bij acties van winkels, voor transport of voor opslag. Dit betekent dat er meerdere soorten producten in 1 verpakking zitten met elke nog een aparte verpakking om zich heen.
Een tertiaire verpakking
De tertiaire verpakking zitten nog weer meerdere secundaire en dus nog meer primaire verpakkingen. Deze worden vaak alleen gebruikt voor het transporteren of het opslaan van de producten. Ze worden op deze manier vaak niet in de winkel zelf verkocht een de consument. Deze ziet de tertiaire verpakking dus niet terug.
De wetgeving van cosmetica verpakkingen
Er zijn bepaalde eisen aan de verpakkingen die op de Europese markt worden gebracht. Het gaat hierbij om de essentiële eisen van de Europese Richtlijn betreffende verpakking en verpakkingsmateriaal (94/62/EG). In Nederland zijn deze eisen weer opgenomen in een eigen besluit genaamd Besluit Beheer Verpakkingen. Deze eisen zijn vooral gericht op de milieuvriendelijkheid van de verpakkingen. Je vindt in deze lijst dus vooral welke materialen je wel en welke je niet in de verpakkingen mag verwerken die in Nederland te koop zijn. Wanneer je van plan bent om verpakte cosmetica producten op de markt te brengen, ga je automatisch akkoord met deze eisen. Je kunt dan een inspectie krijgen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Het recyclen van een cosmetica verpakking
Naast dat er veel milieueisen zijn voor het maken van verpakkingen die verkocht worden in de Nederlandse markt, is het recyclen van deze verpakkingen ook erg belangrijk. De producent is dan verantwoordelijk voor de recycling hiervan. Je moet als producent daarom een afvalbeheersbijdrage betalen aan het Afvalfonds Verpakkingen. Deze kosten hiervan zijn gebaseerd op totale kosten per materiaalsoort, welke in de verpakkingen zijn verwerkt, met betrekking tot onder andere de verwerking, de monitoring en de preventie van zwerfafval. Waar mogelijk worden de verpakkingen na het recyclen weer herbruikt voor andere producten.
Duurzaamheidsinitiatieven van cosmetica verpakkingen
In de cosmetica industrie gaat er veel aandacht naar het verduurzamen van de cosmetica verpakkingen en de innovatie hiervan. Dit gaat veel in lijn met de wetgeving over de verpakkingen, omdat het ook erg focust op het verminderen van het milieu-impact. De producten van de cosmetica verpakkingen doen dit onder meer door minder verpakking te gebruiken voor een product. Door bijvoorbeeld wat dunner karton te gebruiken of de verpakking geheel aan te passen aan de breedte van het product, kan er namelijk heel wat materialen bespaard worden. Ook kunnen de producten kijken of ze de materialen kunnen aanpassen waar de verpakkingen van zijn gemaakt. Het komt nu veel voor dat bedrijven veel monomaterialen gebruiken in plaats van samengestelde verpakkingen. Ook kan er worden gekozen voor karton in plaats van kunststof.
Ook kunnen bedrijven ervoor kiezen om voordeelverpakkingen op de markt te brengen. Zo heb je ook een kleinere verpakking nodig voor de klant die het aantrekkelijker vindt om zo jouw product aan te schaffen. Naast voordeelverpakkingen, heb je ook een mogelijkheid tot het maken van een navulverpakking. Deze kan je gemakkelijk navullen nadat het product op is gemaakt. Dit bespaart een hele hoop materiaal waardoor de impact op het milieu alweer een stuk minder wordt. Als laatste wordt er veel aandacht gestoken in het produceren van zorgvuldig te doseren verpakkingen.
Door deze dingen goed in je hoofd te houden, kan je een groot verschil maken in de wereld van cosmetica verpakkingen. Zo ben jij tevreden, is de klant tevreden en is het milieu blij met alle vermindering van materialen.